4 Nisan 2017 Salı

Namazın Farzları, Vacibleri, Sünnetleri, Mekruhları, Bozanları

A-NAMAZIN FARZLARI

A.1-NAMAZIN ŞARTLARI

1-Hadesten Taharet= Yoksa abdest, gusül, teyemmüm almak

2-Necasetten Taharet= Namaz kılacak kişinin bedeninde, elbisesinde ve namazda yere değen yerlerde necis (pis=katı veya sıvı ( idrar, meni, mezi, vedi ) insan veya hayvan atığı, kan, içki vb.) bir şey olmaması

3-Setri Avret=Namaz kılacak kişinin avret yerlerinin altını göstermeyecek bir elbiseyle örtülü
~Avret yerinin 3÷4 ünden fazlasının kapalı olması da yeterlidir.

4-İstikbali Kıble= Namaz kılacak kişinin kıbleye en fazla 45° er derece sağa veya sola sapacak şekilde kıbleye dönmesi

5-Vakit= Namaz kılacak kişinin kılacağı namazın vaktinin girmesi (bulunduğu vakit veya geçmiş bir vakitte olabilir.)

6-Niyet= Namaz kılacak kişinin hangi namazı kıldığını bilmesi ve o namazı yalnız Allah rızası için kılması

A.2-NAMAZIN RUKÛNLARI

1-İftitah Tekbiri= Namaza "Allah" lafzıyla başlamak

2-Kıyam= Farz namazda zaruret yoksa ayakta durmak, kıyamı uyanık bir şekilde yapmak

3-Kıraat= Namazda Kurandan bir parça okumak

4-Rukû= Namazda rukûya gitmek, rukûda bir defa "sübhanallah" diyecek kadar beklemek, rukûdan kalkmak, rukûyu uyanık bir şekilde yapmak

5-Secde= Namazda iki defa secdeye gitmek, iki secdede birer defa "sübhanallah" diyecek kadar beklemek, secdelerin ikisindende kalkmak, secdede alnı yere değdirmek, secde boyunca ayağı kaldırmamak, secdeyi uyanık bir şekilde yapmak

6-Kade-i Ahire= Namazda son oturuşta tahıyyat duasını okuyacak kadar beklemek, bu beklemeyi uyanık bir şekilde yapmak

7-Namazın içindeki tüm farzları (rukûnları) uyanık bir şekilde yapmak

8-Namazda ve namazdan önce namazı bozacak herhangi birşey yapmamak
[Secdede ayağı kaldırmamak, gülmemek, mana kötü olacak şekilde okumamak, necis elbiseyle namaz kılmamak, ameli kesir-çok hareket- yapmamak]

9-Kişinin namazdan kendi istek ve iradesiyle çıkması [Son oturuşta teşehhüd miktarı oturduktan sonra isteksiz olarak abdesti bozulsa veya namaz vakti çıksa İmamı Azam’a gore namaz bozulur. İmameyn( İmam Yusuf, İmam Muhammed)’e gore bozulmaz. ]
B-NAMAZIN VACİPLERİ

1-Namaza başlarken "Allah" lafzının yanına "Ekber" lafzını eklemek

2-Fatiha suresini okumak [ Şafi, Maliki, Hanbeli mezheplerine
göre farzdır. ]

3-Kuran'dan en az kevser süresini veya ona eşdeğer uzunlukta sure, ayet veya ayetler okumak

4-Fatihayı önce okumak

5-Rukûda bir defa “Sübhâne Rabbiyel Azîm" diyecek kadar beklemek

5-Secdelerde birer defa " Sübhâne Rabbiyel A'lâ " diyecek kadar beklemek, secdede burnu da yere değdirmek

6-Rukûyu secdeden önce yapmak

7-Tadil-i Erkan= Rukû-secde( kavme) ve iki secde arasında( celse )bir defa "Sübhanallâh" diyecek kadar beklemek

8-Oturuşlarda tahiyyat duasını okumak

9-Namazlarda son oturuş hariç tüm oturuşlar

10-Namazın sonunda selam vermek, once saga sonra sola, selamda es-selam denilmesi

11-Vitr, bayram ve cenaze namazlarında alınan zaid tekbirler, bayram namazı 2.rekattaki rükûya gitmeden önce tekbir getirmek

12-Namazda okunan tilavet secdesinden dolayı namazda tilavet secdesi yapmak (secde ayetinin devamı 3 ve daha fazlaysa)

13- Vitr namazında kunut dualarını okumak

14-Namazın vaciplerini yerine getirmek ve yanılarak terkedildiğinde sehiv secdesi yapmak, vacipleri geciktirmemek

15-Cemaatle namaz kılınırken imamın sesli okunacak yerleri sesli, sessiz okuması gereken yerleri sessiz okuması

C-NAMAZIN SÜNNETLERİ

1-Erkeklerin vakit ve teravih namazlarını cemaatle kılması, her vakit namazı için ezan okuması, her farz için kamet getirmesi, namazların takkeli kılınması vacip değerinde bir sünneti müekkededir.

2-Tekbir alırken elleri kaldırmak, kıyamda elleri bağlamak ve ayakları 4 parmak arayla paralel bir şekilde açmak,

3-Rukû, secde ve oturuşu usûlüne uygun yapmak,

4-Farz ve vacip dışındaki namazları ayakta kılmak,

5-Namazda sübhaneke, salli-bârik, rabbenâ dualarını okumak, Cenaze namazında tekbirler arasında dularını okumak (sübhaneke, salli-barik, fatiha)

6-Eûzü ve besmele çekmek

7-Fatiha sûresinin sonunda sessizce "Âmin" demek ve ondan sonra peygamberimiz (s.a.v)'in okuduğu uzunlukta Kuran'dan bir parça okumak

8-Rukû ve secdelere giderken secdelerden kalkarken "Allâhü Ekber" , rukûdan kalkarken "SemiAllâhü Limen Hamideh" , rukûdan kalktıktan sonra "Rabbenâ Lekel Hamd" demek

9-Farzların 3 ve 4. rekâtlarında fatiha sûresini okumak

10-Rukû ve secde zikirlerini üçer kere yapmak

11-Oturuşta tahiyyat duasında “Lâ ilâhe" kısmını okurken sağ elin işaret parmağını kaldırmak “illallâh" kısmını okurken indirmek

12-Namaz kılarken önümüzden geçilmesin diye sütre edinmek

D-NAMAZIN MÜSTEHAPLARI

1-Namazda Allah’ın huzurunda olduğumuz düşünülmeli, namazda huzur içinde bulunmak, dünya ile irtibatı kesmek

2-Allah’ın huzurunda olduğumuzdan bir devlet reisinin karşısına çıkılamayacak bir elbiseyle, bir tarzda kılmamak

3- Kıyamda secde yerine, rukûda ayak parmakları ucuna, secdede buruna, oturuşta dizlere bakmak

4- Tek başına kılınırken veya imam değilken rukû ve secde zikirlerini 3 ten fazla ve tek sayıda yapmak

5- Rukû ve secdeyi uzatmak, secdede insanların veremeyeceği şeyler istemek

6-Esnemeyi, öksürüğü ve geğirmeyi mümkün olduğunca gidermek

E-NAMAZIN MEKRUHLARI

1- Namazda tadil-i erkanı terk etmek.

2- Başı döndürüp bakmak.

3- Secdede iki kolu yere döşemek. [Kadınlar döşer.]

4- Başı bir tarafa eğmek.

5- Esnerken ağzı kapatmamak.

6- Özürsüz gözleri yummak. Gözlerini yukarıya dikmek,

7- Öndeki safta boş yer varken, geri safta kılmak.

8- Üzerinde canlı resmi bulunan elbise ile namaz kılmak.

9- Canlı resmi asılı odada namaz kılmak.

10- İş elbisesi ile ve büyüklerin yanına çıkamayacak elbise ile veya kötü kokulu çorap ile kılmak.

11- Zihnini meşgul edecek bir halde namaza durmak, (Abdesti sıkışık iken namaza durmak), Cani çektiği bir yemek var iken namaza durmak,

12- Tekbir alırken ve teşehhütte otururken parmakları açık veya kapalı tutmak. [Kendi haline bırakılır. Secdede parmaklar kapalı, rükûda ise açık tutulur.]

13- Secdeye inerken pantolonunu yukarı çekmek. Namazda beden ve elbiseyle oynamak. Vücuda yapışan elbise düzeltilebilir.

14- Başı açık kılmak. [Mekke’de, ihramlı iken, namaz baş açık kılınır.]

15- Namazda ağırlığı, bir ayağa çok, diğerine az vermek.

16- İmam namaza durunca, sabahın sünnetini caminin girişinde veya direk arkasında kılmayıp, saf arasında veya başka yerde kılmak. [İmam namaza az sonra duracaksa, öğle, ikindi ve yatsının sünnetlerine durulmaz, hemen imama uyulur.]

17- İmam, açıktan yani sesli okurken Sübhanekeyi okumak.

18- Secdeye veya rükuya, imamdan önce başını koymak veya kaldırmak.

19- Çıplak ayakla namaz kılmak. [Şafii’de çıplak ayakla kılınır.]

20- Kolu sığalı veya kısa kollu gömlekle namaz kılmak.

21- İkinci rekâtta; ilk rekâtta okuduğu sûrenin veyahut âyetin üstündeki sûre veya âyeti okumak, İki rekâtta okuduğu iki sûre arasını bir sûre ile ayırmak. (Birinci rekâtta Fatihadan sonra „Elemtere" sûresini; ikinci rekâtta Eraeyte" sûresini okumak gibi).Bile bile âyet atlamak. Ezberinde başka bir sûre var iken ayni sûreyi, bile bile iki rekâtta tekrar okumak, İkinci rekâtta birinciden uzun okumak

22- Namazda, bit, pire tutmak, kovalamak mekruhtur. Parmak çıtlatmak, esnemek, gerinmek, namazda parmaklarını birbirine geçirmek, namazda ellerini böğrüne koymak, namazda iken etrafına bakınmak, sağa-sola eğilmek, sallanmak. Namazda özürsüz bir şeye dayanmak, Namazda güzel bir şeyi koklamak veya tükürüğü atmak, sıcaklıktan dolayı yelpazelenmek,

23- Secdede bir ayağı kaldırmak.

24- Özürsüz bir şeye dayanıp kalkmak.

25- Bir rükünde iki defa bir yeri kaşımak. Terini silmek,[Bir rükünde, üç defa ayrı kaşımak bozar.]
26- Namazda 4-5 kişi duyacak kadar yüksek sesli okumak. [Kendi işitmeyecek kadar sessiz okunursa namaz sahih olmaz.]

27- İkinci rekâtta, birincide okuduğu âyeti tekrar okumak veya ondan evvelki bir âyeti okumak. [Unutarak okumak mekruh olmaz.] İkinci rekâtta birinciden üç âyet uzun okumak.

28- Özürsüz teşehhütte sünnete uygun oturmamak. Kıyamda sünnete uygun olarak ayakları dört parmak kadar açmamak. [Şafii’de bir karış kadar açmak sünnettir.]

29- Kıyamda okuduğunu rükûda, rükûda okuduğunu kıyamda tamamlamak.

30- Farzdan sonra hemen son sünnete kalkmamak. Yahut konuşmak veya namazı bozan bir iş yapmak

31- Yol üzerinde, mezar üstünde, hamam içinde, gübrelikte, pisliğe yakın bir yerde, sahibinin rızası olmayan bir yerde namaz kılmak, canlı bir şeyin sureti üzerine secde etmek, namaz kılacağı yerde kıble tarafında, yan taraflarında canlı sureti, canlı resmi bulunmak,kor halindeki ateşe karşı namaz kılmak, önünden insan geçmesi ümit edilen bir yerde namaz kılarken önüne bir sütre (engel) koymamak, namazda insan yüzüne karşı durmak,

32- Namazın sünnetlerinden birini terk etmek.

NAMAZI BOZAN DURUMLAR

l. Namazda unutarak, kasten, hatâen veya bilerek az veya çok konuşmak, Ah! Oh! Üf! gibi ünlemler kullanmak, aksiran kimseye karşılık olarak "Yerhamükellah" ya da benzeri bir şey demek, şaşırtıcı bir habere "Sübhanellah" gibi bir ünlemle karşılık vermek, Birisinin ölüm haberine "istirca"da bulunmak, yani "innâ lillahi ve innâ ileyhi râciun" demek, Sevinçli bir habere "elhamdülillah" demek, Allah'tan başka ilah var mıdır? Sorusuna "Lâilâhe illallah" demek, Canını sıkan bir söze "lâhavle velâ kuvvete..." demek, (Bu altı maddedeki cümleleri, namazda olduğunu duyurmak için söylerse namazı bozulmaz), Birine cevap vermek maksadıyla bir âyet okumak, Namaz içinde kedi veya köpeği kovmak maksadı ile „piss", „hos", gibi şeyler söylese namazı bozulur. Selâm vermek, selâm almak,

2.Peygamberimizden nakledilmeyen ve insanların sözlerine benzeyen duâlarla duâ etmek,

3. Namazda bir şey yemek veyahut içmek. (Hariçten susam tanesi kadar bir şey veya dişleri arasında kalmış nohut tanesi veya daha büyük bir şeyi yutmak namazı bozar.) Namaz esnasında ağzına kar, yağmur, dolu düsen kimse, onu yutarsa namazı bozulur. Ağızda sakız veya başka bir şey çiğnemek.
Ağza alınan şeker, eridikçe tadı boğaza gitse namaz bozulur. Namazdan önce tatlı bir şey yiyen kimse, namaz kılarken bunun tadım ağzında hissedip yutsa namazı bozulmaz.

4.Cennet ve Cehennemi düşünmek gibi şeyler dışında, mesela bir yerinin acımasından ağlamak, Kendi işiteceği kadar gülmek. (Yanındakiler işitecek kadar gülerse abdesti de bozulur.) Bir şeye üflemek,
5.Özürsüz yere boğazını temizlemek,

6.İmamından başkasının yanlışını düzeltmek, Âyeti yanlış okuyarak, manasını bozmak,

7. Mushaf’ı yüzünden okumak,

8.Dışarıdaki kimseyi namazda olup olmadığı konusunda şüpheye düşürecek ölçüde hareket ve davranışta bulunmak (Amel-i kesîr),

NOT: Namaz kılan kimse, namazda olup olmadığında şüphe edilecek bir işle uğraşırsa buna da "amel-i katil" denir ki "az iş" demektir. Bu ise namazı bozmaz, fakat mekruhtur.

Namazda saç ve sakal taramak, vücudun herhangi bir yerini üç kere kaşımak namazı bozar. Bir veya iki kere kaşırsa bozulmaz. Vücudun herhangi bir yerini el kaldırmadan üç defa kaşımak bir defa kaşıma sayılır ve bu kaşıma da namazı bozmaz,

Çocuğu alıp emzirmekle namaz bozulur. Eğer çocuk, namaz kılan kadının memesini emip süt çıkarsa namaz bozulur, bir veya iki defa emmekle süt çıkmazsa namaz bozulmaz. Süt çıkmasa bile iki defadan fazla emmekle de bozulur.

Namazda özürsüz olarak peş peşe ve durmadan üç adım atmak namazı bozar.

Bir kimsenin çarpması veya çekmesi ile namaz kılınan yerden istemeyerek üç adım yürümekle namaz bozulacağı gibi, namaz kılınan yerden çıkarılmakla da namaz bozulur.

Namazda sadece bir defa bir el ile başındaki sarık veya takkeyi alıp yere koymak yahut bunları yerden alıp basma giymek namazı bozmaz. Namazda sarığı çözülüp bunu tek elle bir veya iki kere düzeltmekle namaz bozulmaz, Namaz kılan, el veya kamçı ile birisine vurursa namazı bozulur.

Namazda bulunan bir erkeği, karısı öpse veya okşasa namazı bozulmaz. Ancak bununla şehvet meydana gelirse bozulur. Namazda olan bir kadına kocası şehvetle dokunsa veya şehvetle olsun, olmasın öpse kadının namazı bozulur. Ancak bakmak veya düşünmekle bozulmaz. Çünkü bunlardan kaçınmak mümkün değildir.

Namaz kılan bir kimseye "ileri git" veya yanında namaz kılacak olana "yer aç" denilse, o da başkasının emrine uyarak bunları yapsa namazı bozulur. Çünkü namazda başkasının emriyle hareket etmiştir. Ancak kendi kendine ileri gitmesi veya safta yer açması ile namaz bozulmaz.

Namazda güneşten rahatsız olan kimse bir veya iki adım yürüyerek gölgeye çekilse namazı bozulmaz. Namazda pantolonunu bağlamak namazı bozar, çözmek ise bozmaz. Namazda olan kimseden bir şey istenip o da, evet veya hayır anlamımda işarette bulunsa namazı bozulmaz.

9. Bir namazda iken diğerine başlamak. Bu durumda ikinci bir namaza başlamış olduğundan, önceden kıldığı namaz bozulmuş olur.
10. Üç ve dört rekâtlı farzlardan (mukim olduğu halde) kendini misafir zannederek iki rekâtın sonunda selam vermekle namaz bozulacağı gibi öğlenin farzını cuma, yatsının farzını teravih zannederek veya bilmediği için dördü iki rekât zannederek birinci oturuşun sonunda selam vermek de namazı bozar. Çünkü bu selam, namazı bitirmek için bilerek yapılmıştır.

Dört rekâtlı bir namazı kılarken ikinci rekatın sonunda, bunu son rekât zannederek yanlışlıkla selam vermekle namaz bozulmaz, îmama birinci rekâttan sonra yetişen kimse, imam selam verirken kendisi selam vermeyip kılamadığı rekatları tamamlamak üzere ayağa kalkması gerekirken yanlışlıkla imamla beraber selam verse yine namazı bozulmaz.

11.Namaz içinde iken unutarak da olsa, bir rüknü edâ edecek zaman devam etmek şartıyla avret yeri açılırsa veya elbisesine namaza mâni bir pislik düşerse, Açılan yer hemen örtülürse namaz bozulmaz.

12. Secdede iki ayakları birden kaldırmak, (Tek ayak kalkarsa Mekruh olur.) Kıbleden göğsünü çevirmek, Pis yere secde etmek, Namaz esnasında hayız görmek. Sabah namazını kılarken güneşin doğması,

13.Yara iyileştiği için sargının düşmesi, özürlü kimsenin (namaz içinde) özrünün sona ermesi, imâ (işaret) ile namaz kılanın, rükû ve secdelere gücü yetmesi, Teyemmümle namaz kılmakta olan kimsenin (namaz esnasında) su bulması, suyu kullanma imkânı olmazsa, namaz bozulmaz.
Ayağındaki mestlerin kolaylıkla çıkması, Mest üzerine yapılan meshin müddeti, namazda iken bitmek, çıplak bir halde namaz kılan kimse, temiz ve kendisi ile namaz kılmak caiz olacak kadar elbise bulursa, namazı bozulur.

14. Ergenlik çağında olan bir kız veya kadının, cemaatle kılınan namazda erkeğin yanında veya önünde durması. Buna "muhazatı nisa" denir. Bu durumda erkeğin namazının bozulması için bazı şartların bulunması gerekir. Bunlar:
a) Namaz kılanın mükellef olması. (Çocuğun namazı bozulmaz.)
b) Erkek ve kadının ikisinin de namazda olması.
c) Namazın rükûlu ve secdeli namaz olması (cenaze namazı böyle bir durumda bozulmaz.)
d) Erkek ve kadın, ikisinin de aynı namazı beraber kılması.
e) Her ikisinin de arada perde olmadan bir mekanda bulunması. (Eğer biri bir adam boyu yüksekte, diğeri alçakta olur ve organları birbirinin hizasında bulunmazsa namaz bozulmayacağı gibi ikisi aynı yerde bulunup aralarında bir perde veya bir adam sığacak kadar açıklık olursa yine namaz bozulmaz.)
f) İmam namaza başlarken kadın cemaate de imam olduğuna niyet etmek.
g) Erkek, yanna gelen kadına geride durması için işaret etmiş olmak.
Erkeğin işaret etmesine rağmen kadın Geri Dönde durmamışsa, kadının namazı bozulur, erkeğin namazı bozulmaz.
ğ) Muhazatın (yani; kadının, erkeğin yanında veya önünde durması) bir rükûnde olmak.

Sayılan bu şartların bulunması halinde erkeklerin namazı bozulur.
Eğer kadın, namazda uyduğu imamın hizasında veya önünde durursa imamın namazının bozulması ile kendi namazı da bozulmuş olur.

Namazda Abdestin Bozulması

Namazda abdestin bozulması iki şekilde otur. Biri isteği olmayarak, diğeri de kendi isteği ile abdestin bozulması. Namazda kendi isteği olmayarak abdesti bozulan kimse, hiç konuşmadan hemen en yakın bir yerde abdest alır ve bıraktığı yerden namazını istediği yerde tamamlar. (Buna namazı bina etmek denir.) Hangi rükunde abdesti bozulursa onu -rükû veya secde gibi- iade ederek namazı tamamlar. Eğer namazda abdesti kasten kendi isteği ile bozmuşsa namazı yeni baştan kılar. (Buna istinaf denir.) ihtilaftan kurtulmak için en faziletli olan, her iki durumda da namazı yeni baştan kılmaktır.

Manası değişecek şekilde Kur'an'ı yanlış okumak.

Buna: "Zeileîü'l-Karî" denir. Anlamı: "Okuyanın surçmesi", yani yanlış okuması demektir. Namazı bozup bozmaması yönünden bu konunun kısaca açıklanması gerekir. Şöyle ki:

Kur'an, kasten yanlış okunur ve bununla mana değişirse namaz bozulur. Hata veya unutarak yanlış okunduğu takdirde:

a) Eğer yanlışlık kelimelerin hareke veya sükununda ise manada bir değişiklik olsun veya olmasın namaz bozulmaz. Şeddeli olan harfi şeddesiz, şeddesizi şeddeli okumak, uzatılarak okunması gerekeni kısa, kısa okunması gerekeni uzatarak okumak, idğam yapılacak yerde yapmamak, yapılmayacak yerde idğam yapılarak okumakta da hüküm böyledir, yani namaz bozulmaz.

b) Vakıf, ihtida ve vasıl hallerinde yani durulacak yerde geçmek, geçilecek yerde durmak gibi hatalı okuyuşlarda da mana değişikliği olsa bile namaz bozulmaz. Çünkü bunlara riayet ederek okumak da halk için zorluk vardır. Kelimeyi bölerek okumak mesela, "Elhamdü" kelimesin! önce "Efham" deyip kalan kısmım sonra tamamlamak da namazı bozmaz,

c) Eğer bir harf yerine başka bir harf okuyup bununla mana değişmez ve Kur'an'da o kelimenin benzeri bulunursa namaz yine bozulmaz. "Zalimin" yerine "zalimun" okumak gibi. Eğer harfin değişmesiyle kelimenin manası değişmez, fakat o değişik kelimenin bir benzeri Kur'an'da yoksa imam Azam ile imam Muhammedi'ye göre namaz bozulmaz, imam Ebû Yusuf'a göre bozulur. "Kavvamine " yerine "Kayyamine" gibi,

Eğer harfin değişmesiyle mana da değişir ve o kelime Kur'an'da bulunmazsa namaz bozulur.


Bir kelimede okunması gereken harf yerine başka bir harf okuyan ve bazı harfleri çıkaramayan peltek kimsenin doğru okumak için gayret göstermesi ve telaffuz edemediği harflerin bulunmadığı ayetlerden namaz caiz olacak kadar ezberlemesi gerekir. Bu olmadığı takdirde okuyabildiği kadarı ile namazım kılar, fakat başkasına namaz kıldıramaz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder