3 Mayıs 2017 Çarşamba

İyi Ve Kötü Huylar (Ahlak Bilgileri)

CİMRİLİK – CÖMERTLİK

Cömert, Allah’a, insanlara, Cennete yakın, Cehennemden uzaktır. Cimri ise bunun aksinedir. [Tirmizi] 
Allahü Teâlâ cömerdi, gece gündüz ibadet eden cimriden daha çok sever. [Tirmizi] 
Allah katında cömert bir cahil, cimri âlimden daha üstündür. Çünkü cimrilik en ağır hastalıktır. [Dâre Kutnî] 
Cömertlik iman sağlamlığından ileri gelir. İmanı sağlam olan Cehenneme girmez. Cimrilik, şüpheden meydana gelir. [İmanda] şüphesi olan da Cennete giremez. [Deylemi] 
Cömert, Allah’a hüsnü zannı olduğu için cömerttir. Cimri de, Allah’a suizannı olduğu için cimridir. [Ebuşşeyh] 
Cennet, cömertler yurdudur. [Ebuşşeyh] 
Cennette cömertler köşkü vardır. [Taberani] 
Cömerdin yemeği (ikramı) ilaç, cimrininki hastalıktır. [Dare Kutni] 
Cömert olursanız, Allahü Teâlâ da size, cömertçe ihsanda bulunur. [Deylemi] 
Yukarıdaki el, aşağıdakinden (yani), veren el, alan elden üstündür. [İ.Huzeyme]                    
NOT: (Cimri, Cennete girmez), (Cimrilik küfürdür) gibi hadisi şerifleri açıklaması ile birlikte okumalıdır. Açıklamasız okunursa yanlış anlamaya sebep olur.  Cimrilik her ne kadar kötü ahlaktan ise de, imansızlık değildir. Cimri, günahının cezasını çekmedikçe Cennete giremez” demektir. Hatta sevabı günahından çok gelirse, Cehenneme girmeden de Cennete gider. Affa ve şefaate uğrayarak da Cennete gidebilir. 
İDARECİLİĞİN MESULİYETİ
Siz âmir olmaya düşkünsünüz. Hâlbuki hakkını gözetenler hariç, âmirlik, kıyamette pişmanlıktır. [Buhari]
Allahü Teâlâ’nın en sevmediği kimse, zalim idarecidir. [Tirmizi]
Kıyamette, insanlar arasında en çok azap görecek kimse, zalim idarecidir. [Taberâni]
Adâletli olmayan âmir, yüzüstü Cehenneme atılır. [Hakîm] Cehenneme girecek ilk üç sınıf insandan biri zâlim âmirdir. [İbni Hibban]
Halkın işlerini üstlenip de onlara güçlük çıkarana lanet olsun! [Ebu Avane]
On kişiye âmirlik eden kıyamette, elleri bağlı olarak getirilir. Âdilse kurtulur, değilse zulmü yüzünden helak olur. [Taberani]
Hiç kimse yoktur ki, on kişiye âmir olsun da, kıyamette, idare ettiği kimseler arasında hüküm verilinceye kadar elleri bağlı olmasın! [Taberani]

NOT: Bu hadis-i şerifler, âmirliğin mesuliyetli bir iş olduğunu göstermektedir. Bu bakımdan âmir olmak hevesiyle yanıp tutuşmak zararlıdır. Eğer istemediği halde, bir kimseye vazife verilirse, hizmet için vazifeyi alması caizdir.


SÖVMEK (KÜFRETMEK)
Dinimizde hayânın, utanmanın yeri çok mühimdir. Hayası olan, Allahü Teâlâ’dan utandığı için günah işlemekten çekinir. İnsanlardan utanmayan Allah’tan da utanmaz. Açıktan günah işleyen kimse, hem insanlardan, hem de Allah’tan çekinmediğini gösterir. (Allah’ın bildiğini kuldan ne saklıyayım) demek doğru değildir. Gizli işlediği bir günahı başkalarına açıklamak doğru değildir, hayâsızlıktır.
Hadis-i şerifde buyuruldu ki: “Hayâ ve az konuşmak imandan, fahiş söz ve çok söz nifaktandır.” [Tirmizi]

Hayâ, imanın esasındandır
Allahü Teâlâ’dan utanmak, imanın kuvvetli olduğuna, hayâsızlık da imanın zayıf olduğuna alamettir. Hayâsız kimsenin küfre düşmesi kolay olur. Hadis-i şerifte, “Hayânın azlığı küfürdür.” buyuruldu. (Hakim)
Hayâsız kimse, zamanla küfre kadar gidebilir. Hayâ, imanın esasındandır.
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:

Hayâ, iffet, dile hâkim olmak ve akıl imandandır. Cimrilik, fuhuş, çirkin sözlü olmak ise hayâsızlıktan ve münafıklıktandır. [Beyheki]

Fahiş ve çirkin sözlerden şiddetle kaçının!  [Nesai]

Mümin, ayıplamaz, lanet etmez, fahiş söz söylemez [Tirmizi]

Cennet, fahiş ve çirkin söz konuşana haramdır. [İbni Ebiddünya]

Allahü Teâlâ, fahiş ve çirkin söz söyleyeni sevmez. [İbni Ebiddünya]

Görüldüğü gibi, hayânın iman ile hayâsızlığın da imansızlık ile alakası büyüktür. İnsanlardan utanan kimsenin, Allahü Teâlâ’dan da utandığı anlaşılır. Çünkü hadis-i şerifte, “Allah’tan sakınan, insanlardan da sakınır.” buyuruluyor. Hayâsız olan mürüvvetsiz olur. İnsanları, böyle kimselerin zararından sakındırmak için onların gıybetini yapmak caizdir. Hadis-i şerifte, “Hayâ cilbabını [örtüsünü] üzerinden atanları gıybet etmek günah olmaz.” buyuruldu. (Harâiti)

***

Sual: Porno film seyretmek veya fuhuş sözler söylemek günah mıdır?
CEVAP
Elbette günahtır. Bir hadis-i şerif: “Çirkin hareketler yapan, çirkin sözler söyleyenden Allahü Teâlâ nefret eder.” [Tirmizî]
Güzel ahlaklı olmalı. Çünkü bir hadis-i şerifte buyuruluyor ki:
(Kıyamette müminin terazisinde güzel ahlaktan daha ağır bir şey bulunmaz.) [Tirmizî]

***

Sual: Küfretmek, yani sövmek günah mıdır?
CEVAP
Sövmek günahtır. Sövmek, fuhuş, yani çirkin sözdür. İki hadis-i şerif meali şöyledir:
Fuhuş söyleyene Cennet haramdır. [İbni Ebiddünya, Ebu Nuaym]
Fuhuş söz [sövmek] nifaktandır. [Tirmizi]
Küfür, kâfir olmak demektir. Fuhuş sözler için, küfretmek yerine, sövmek tabirini kullanmalıdır.

***

Sual: (Domuz oğlu domuz, eşek oğlu eşek demek veya bir kimsenin geçmiş sülalesine sövmek, Hazret-i Âdem’e kadar gideceği için, küfür olur) diyorlar. Böyle sövmek küfür müdür?
CEVAP
Hazret-i Âdem’e kadar gitmez, yani böyle söylemek küfür olmaz; fakat böyle çirkin şekilde sövmek, asla caiz değildir.

***

BAŞKASININ ANNE/BABASINA SÖVMEK
340. Yine Abdullah İbni Amr İbni Âs radıyallahü anhümâ’dan rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem:
– “Bir kimsenin kendi ana babasına sövmesi büyük günahlardandır” buyurmuştu.
Ashâb-ı kirâm:
– Yâ Rasûlallah! İnsan kendi ana babasına hiç söver mi? deyince:
– “Evet, tutar birinin babasına söver, o da onun babasına söver. Birinin anasına söver, o da onun anasına söver” buyurdu. [Müslim, Îmân 146. Ayrıca bk. Tirmizî, Birr 4]

Başka bir rivayete göre Rasûlullah sallallahü aleyhi ve sellem:
– “İnsanın kendi ana babasına lânet etmesi en büyük günahlardandır” buyurmuştu.
Ashâb-ı kirâm:
– “Yâ Rasûlallah! Bir kimse kendi ana babasına nasıl söver?” deyince:
– “Birinin babasına söver, o da onun babasına söver. Adamın anasına söver, o da onun anasına söver” buyurdu.
[Buhârî, Edeb 4. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Edeb 120]

SÜİZAN (kötü zan, tahmin) /
HÜSNÜ ZAN (iyi zan, tahmin)
Suizan, birinin kötü bir iş yaptığını zannetmektir. Kalbe gelen kötü düşünce, o hâliyle suizan olmaz. Kalbin o tarafa kayması suizan olur. Mesela birinde bir kalem görünce, (acaba bu kalemi çalmış olabilir mi) diye sadece düşünmek suizan olmaz. Ama (çalmış olabilir) diye zannetmek suizan olur.
Hadis-i şerifte buyuruldu ki: Suizan etmeyin. Suizan, yanlış karar vermeye sebep olur. İnsanların gizli şeylerini araştırmayın, kusurlarını görmeyin, münakaşa, haset ve düşmanlık etmeyin, birbirinizi kardeş gibi sevin, çekiştirmeyin. Müslüman Müslümanın kardeşidir, ona zulmetmez, yardım eder. Onu, kendinden aşağı görmez. [Buhari, Müslim]

Zan ile başkasının kötü olduğunu kabul eden, onu gıybet eder, ona dil uzatır. Onu kötü, kendini iyi bilir. Bu da, helâkine sebep olur. (İhya)
Müslümanın bir işinde veya sözünde birçok küfür alameti ile bir iman alameti bulunsa, hüsnü zan edip buna kâfir dememelidir. Ama küfrü açıksa kâfir olur, tevil fayda vermez. (Bezzâziyye)

Bir menkıbe: Bir âlim talebelerine (Şafii mezhebinde alametlere bakarak kesin karar verilmez. Mesela bir köpeğin burnunda yoğurt bulaşığı varken evden çıktığı görülse, eve girince yoğurt çanağında köpeğin burnu kadar iz görülse, kesin olarak bu yoğurdu köpek yedi denemez) der. Talebenin biri, içinden (Bu kadarı olmaz) diye hocasına itiraz eder. Hocası, o gence, bir koyun kesip getirmesini söyler. O da koyunu keser. O arada sıkışır, evin kenarındaki ormanlığa kolları sıvalı ve kanlı bıçakla gidip hacetini def eder. Zaptiyeler, yeni öldürülmüş bir adamın katilini ararken bunun eli kanlı bıçakla ormana kaçtığını görürler. Hemen bunu yakalayıp getirirler. O gece karakolda kalır. Sabah mahkemeye çıkınca, hakim, (Bu genç, eli kanlı bıçakla kaçarken görülmüşse de, Şafii’de alametlere bakarak kesin hüküm verilmez. Bu genci serbest bırakın) diye karar verir. Genç, hocasına yaptığı suizannın cezasını çektiğini anlar.

Bir hikâye: Dağ evinde, kocası yeni ölmüş tek başına yaşayan hamile bir kadın, kendisine arkadaş olması için dağda yaralı olarak bulduğu bir gelinciği evinde beslemeye başlar. Gelincik kadının yanından bir an bile ayrılmaz. Evcil bir hayvan haline gelir. Bir süre sonra kadının çocuğu doğar. Gelincik zarar vermesin diye çok dikkat eder. Bir gün birkaç dakikalığına da olsa evden ayrılmak zorunda kalır. Gelincikle bebek evde yalnız kalmışlardır. Aradan biraz zaman geçer ve anne eve koşarak gelir. Gelinciği kanlı ağzındaki kanları yalarken görür. Anne çıldırmışçasına gelinciğe saldırır, hemen öldürür. O sırada içerden bebeğin ağlaması duyulur. Anne odaya girer. Odada beşiğin içindeki bebeğin yanında duran parçalanmış bir yılanı görür.
Suizannını gerçek gibi başkasına söylemek de, yani söz taşımak da daha kötüdür. 

*******************************************

Sual: Bu insan iyi biri değil ondan uzak durun denildiğinde hüsnü zan edilmesi lazımdır, suizan etmemeli deniliyor. Doğru mu?
CEVAP
Çok yanlış. Kötü kimseye hüsnü zan edilmez. İçki içene veya başka günahı işleyene suizan edilmez mi? Suizan etmemeli demek de yanlış. Tam İlmihal’de diyor ki: 
(Kimseye suizan etmemeli) sözü yanlıştır. Bunun doğrusu (Müslümana suizan etmemeli)dir. Yani, Müslüman olduğunu söyleyen ve küfre sebep olan bir sözde ve işte bulunmayan kimsenin bir sözünden veya işinden hem imanı olduğu, hem de imansız olduğu anlaşılırsa, imanı olduğunu anlamalı, (dinden çıktı) dememelidir.
Fakat bir kimse, dini yıkmaya, gençleri kâfir yapmaya uğraşır veya haramlardan birinin iyi olduğunu söyleyerek bunun yayılması, herkesin yapması için uğraşırsa, yahut Allahü Teâlâ’nın emirlerinden birinin gericilik, zararlı olduğunu söylerse, buna kâfir denir. Müslüman olduğunu söyler, namaz kılar, hacca gitse de buna, (Zındık) denir. Müslümanları aldatan böyle ikiyüzlüleri Müslüman sanmak, ahmaklık olur.


ÇAĞIMIZIN YAYGIN ÇİRKİN BAGIMLILIĞI, HASTALIĞI MÜSTEHCEN FİLMLER (porno) İZLEME VE İSTİMNÂ (mastürbasyon) YAPMAK
Bir kişiyi daha bu bağımlılıktan kurtarırsak ne mutlu bizlere. Bunların yanlışlığını anlatmak ayıp değildir. Allah ve Rasülü’de (Sallallâhü Aleyhi Ve Sellem) bu konuları anlatıyorsa neden ayıp olsun ki?

*****************

Sual: Mastürbasyonun kimseye zararı olmadığına göre niye haram ki?
CEVAP
Dinimiz, bir şeyi haram etmişse, haramdır. Haramsa, niye haram denmez. Besmelesiz kesilen kuzu eti de haramdır. Mutlaka bir kimseye zararı olması gerekmez.

Mastürbasyon, iktidarsızlığa ve erken boşalmaya da sebep olmaktadır. (Bu durumda birçok yuvanın yıkılmasına neden olmaktadır. Çünkü erken boşalma ila kadın tatmin olamamaktadır. Ayrıca bunun bağımlısı olan evlenince de bu çirkin işe devam etmekte zevki bunda bilip eşiyle birlikte olmaktan çekinmektedir. Daha birçok soruna daha yol açmaktadır.)

İmam-ı Kurtubi hazretleri buyuruyor ki:
(Onlar, eşleri ve cariyeleri dışında, mahrem yerlerini, [zina, livata, mut’a nikâhı, hayvana tecavüz, mastürbasyon gibi meşru olmayan her şeyden] korurlar. Doğrusu bunlar [helal olan eşleri ile beraber oldukları için] yerilemez, ayıplanmazlar. Şu halde, bunun ötesine gitmek isteyen, [zina, livata ve mastürbasyon yapan, muvakkat nikâh yapan, hayvana tecavüz eden, meşru yolun dışına çıkmakla] haddi aşmış olur.) [Müminun 5-7] (Cami-ul-Ahkâm) (Bu âyet-i kerimeler, Medarik tefsirinde de aynı şekilde açıklanmıştır.)
Bir hadis-i şerif meali de şöyledir: Elini nikâh eden [Ne şekilde olursa olsun, mastürbasyon yapan] lanetlenmiştir. [İ. Baverdi]
******************

Sual: Bir erkeğin haramdan korunması için, mastürbasyon veya başka ne yapması gerekir?
CEVAP
Böyle bir sebeple, mastürbasyon caiz olmaz. Harama bakmamak için en uygun çare, namazı doğru kılmaktır. Harama bakmanın zararı bilinmelidir. Birkaç hadis-i şerif meali şöyledir:
(Yabancı kadını görüp, azab-ı ilahiden korkarak, başını ondan çevirene Allahü teâlâ ibadetin tadını duyurur.) [Hakim]
(Neresine olursa olsun, kadına şehvetle bakanın, gözlerine erimiş kurşun dökülecek, sonra Cehenneme atılacaktır.) [M. Enhür]
(Avret yerini açana, başkasının avret yerine bakana Allah lanet etsin!) [Beyheki]
***
Sual: Kadınların istimna hükmü, erkeklerin ki gibi mi?
CEVAP
Evet.

Sual: Mastürbasyon orucu bozar mı, bozarsa kaza mı kefaret mi gerekir?
CEVAP
Orucu bozar, sadece kaza gerekir. Bir Ramazanda iki defa mastürbasyon yapana kefaret de gerekir. Çünkü Ramazanın bir gününde, kaza gereken bir şey yaparak orucunu bozan kimse, başka gününde de bu şeyi kasıtla yine yaparsa, kefaret de gerekir. Kişinin oruçluyken ihtilam olması (rüyalanması) orucu bozmaz.


EMÂNET / HIYÂNET
(lütfen okuyalım, okuması 2-3'dk mızı alır.)
Hıyanet etmek haramdır. Münafıklık alametidir. Hıyanetin zıddı emanettir, emin, güvenilir olmaktır.
Hıyanet, birine kendini emin tanıttıktan sonra, o emniyeti bozacak iş yapmak demektir. Mümin, herkesin malını, canını emniyet ettiği kimsedir. Emanet ve hıyanet, malda olduğu gibi, sözde de olur. Yani onun doğruyu söyleyeceğine ve sorulanı başkalarından gizleyeceğine emanet olunur, güvenilir. İnsan, malını, emniyet ettiği kimseye bıraktığı gibi, doğru söyleyeceğine emin olduğu kimse ile istişare eder, danışır.

Emanete riayetin dindeki yeri büyüktür. Müminun suresinin başında, kurtuluşa eren müminlerin vasıfları bildiriliyor. 8. âyette de bunların emanete ve ahidlerine (sözlerine) riayet ettikleri açıklanıyor. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
Şu altı şeyi yapacağınıza söz verin, ben de size Cennete gireceğinize söz vereyim. Bunlar, namaz kılmak, zekât vermek, emanete riayet, zinadan sakınmak, helal yemek ve dili [elfaz-ı küfür, yalan, gıybet, lanet, malayani gibi] kötü sözlerden korumaktır. [Taberani]
Elfaz-ı küfür: kişiyi dinden çıkaracak sözler, Mâlayâni: kişinin dünyasına ve ahiretine yaramayacak boş konuşmalar demektir
Kıyamete yakın, insanlar, alışverişlerinde, birbiriyle olan münasebetlerinde emaneti gözetmezler. Güvenilir insan çok azalır. "Falanca yerde güvenilir bir insan varmış" denir. O insanın kalbinde de hardal tanesi kadar iman yoktur. [Müslim]
Allah ve Rasulünü seven, bunların da kendisini sevmesini isteyen, konuşunca doğru söylesin, emanete riayet etsin ve komşusu ile iyi geçinsin! [Beyheki]
Bir satıcı, yalan söylemez, emanete riayet eder, verdiği sözden dönmez, borcunu geciktirmez, alacaklısını sıkıştırmaz, satarken malını fazla övmez ve alırken de kötülemez ise, kazancı ona mübarek olur. [Deylemi]
Kur'an, akraba, emanete riayet eden ve din kardeşleriniz şefaat eder. [Deylemi]
Allah ve Rasulünün sizi sevmesi için, emanete riayet edin, doğru konuşun, komşunuzu üzmeyin ve ona iyi muamele edin. [Taberani]
Mümin her kabahati yapabilir. Fakat, hıyanet etmez ve yalan söylemez. [İbni Ebî Şeybe]
Münafığın üç alameti vardır: Yalan söyler, sözünde durmaz ve emanete hıyanet eder. [Buhari]
Hile ve hıyanet sahibi ateştedir. [Ebu Davud]
Hayâsız olan, emanete hıyanet eder, hain olur, merhamet duygusu kalmaz, dinden uzaklaşır, lanete uğrar, şeytan gibi olur. [Deylemi]
Hazret-i Lokman buyurdu ki: Emanete riayet, doğru söylemek ve malayaniyi [faydasız sözü] terk edip, bana gerekmeyeni bırakmakla bu dereceye kavuştum.
Emanet kaybedilince Kıyamet yaklaşır. İşleri, ehli olmayana vermek, emaneti kaybetmektir. [Buhârî]
Dininizden ilk kaybedeceğiniz şey emanet, sonra namazdır. [Z. Makdisi,Taberani]
Kadınlar size Allahü Teâlâ'nın emanetidir. Sizin onların üzerinde, onların da sizin üzerinizde hakları vardır. [İbni Cerir]
Söz emanettir. Çirkin bir sözü götürmek [laf taşımak] helal olmaz. [Ebu Nuaym]
Allahü Teâlâ Âdem aleyhisselama, “Emaneti kabul eden olmadı, sen yüklenir misin?” buyurdu. O da, “Yüklenmenin mesuliyeti nedir” dedi. Allahü Teâlâ da, “Emanete riayet edene sevap, etmeyene azap vardır” buyurdu. Âdem aleyhisselam, emaneti kabul edince Cennette öğleden ikindiye kadar kalabildi. Sonra İblisin hilesi ile oradan çıkarıldı. [Ebuşşeyh]
Emanete riayet etmeyenin imanı, abdesti olmayanın namazı yoktur. Namazı olmayanın da dini yoktur. Namazın dindeki yeri, başın gövdedeki yeri gibi önemlidir. [Taberani]
Vedalaşırken, emanetleri kaybolmayan Allah’a seni emanet ediyorum deyin. [İbni Mace]
Hanımının mahrem sırlarını başkalarına söylemek, emanete hıyanettir. [Müslim]
Allah ve Rasulünün, kendisini sevmesini isteyen kimse, emanete riayet etsin. [Taberani]
Fıkıh ilminde, güvenilen kimseye bırakılan mala emanet denir. Emanete bir zarar vermeden aynen sahibine iade etmek gerekir. Emanete riayet etmemek, münafıklık alametidir. Bu çeşit emanetle ilgili bazı hadis-i şerif mealleri şöyledir:
Emanete riayet rızkı artırır, hıyanet ise fakirliğe yol açar. [Kudaî]

Allah ve Rasulü, emanete riayet edeni sever. [Taberanî]
Allahü Teâlâ, canımızı ve vücudumuzun her organını bize emanet etmiştir. Bize verdiği nimetlerin hepsi birer emanettir. Onları Rabbimizin rızası dışında kullanmak, o emanete hıyanet olur. Mesela çocuklarımız, hanımımız bize bir emanettir. İki hadis-i şerif meali şöyledir:
Eşinizi üzmeyin! O, Allahü Teâlâ'nın size emanetidir. [Müslim]

Kızını fâsığa (açıktan günah işleyen kişi örneğin namaz kılmayan veya içki içen) veren, Allahü Teâlâ'nın emanetine hıyanet etmiş olur. Emanete hıyanet edenlerin gideceği yer Cehennemdir. [S. Ebediyye]
Birinin bize söyleyip başkalarının duymasını istemediği söz de, emanettir.

Rabbim bizleri emanet ve sözlerine riayet edenlerden eylesin. Rabbim bizleri emanet ve sözlerine riayet etmeyen, etmeyecek kişilerden uzak eylesin. Öylesinin zararlarından korusun. Amin


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder